STATUT FUNDACJI PROMYK
Postanowienia ogólne
§1.
- Fundacja pod nazwą Promyk zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez:
- Marię Janinę Sienkiewicz
- Bożenę Jabłońską
- Katarzynę Czajewską
- Agnieszkę Sienkiewicz
zwanych dalej fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Krystynę Jerominek Jankowską w kancelarii notarialnej w Suwałkach przy ulicy Noniewicza nr 55, w dniu 1 grudnia 2010 r. działa na podstawie polskiego prawa oraz niniejszego statutu.
- Fundacja jest apolityczna.
§2.
Fundacja uzyskuje osobowość prawną z dniem wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku.
§ 3.
Siedzibą Fundacji jest miejscowość Suwałki, ul. 1 Maja 17 B m. 16.
§ 4.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 5.
Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Pracy i Polityki Społecznej.
§ 6.
Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady i filie.
§ 7.
Fundacja posługuje się pieczęcią Fundacji.
§ 8.
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 9
Celami Fundacji są:
- Niesienie pomocy osobom, u których zaburzony został proces socjalizacji lub objętych ryzykiem niedostosowania bądź nieprzystosowania społecznego.
- Udzielanie pomocy osobom fizycznym dotkniętym kryzysem.
- Minimalizacja występowania postaw aspołecznych.
- Edukacja społeczna, uwrażliwianie na problemy ludzi z deficytami społecznymi.
- Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym chorych i niepełnosprawnych.
- Działalność charytatywna.
- Promocja zdrowia.
- Organizowanie różnych form wypoczynku dzieci i młodzieży z rodzin ubogich i patologicznych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Prowadzenie działań profilaktycznych w kierunku zwalczania alkoholizmu i innych patologii życia społecznego /streetworking/.
- Działanie na rzecz ekologii oraz pomocy zwierzętom.
- Promocja oraz wspieranie wolontariatu.
- Integrowanie osób pracujących dla dobra publicznego oraz wspieranie procesu wymiany praktyk.
- Działanie na rzecz aktywizacji zawodowej.
§10
Cele są realizowane poprzez:
- Prowadzenie działalności adaptacyjnej.
- Organizowanie różnych form wypoczynku.
- Organizowanie, udział i prowadzenie warsztatów szkoleniowych, oświatowych i edukacyjnych.
- Zbieranie środków finansowych i rzeczowych.
- Aktywna współpraca ze środkami masowego przekazu.
- Inicjowanie i podejmowanie działań dotyczących ochrony środowiska oraz właściwego stosunku do zwierząt i innych składników przyrody żywej i nieożywionej.
- Współpraca z organizacjami, instytucjami urzędowymi, samorządowymi, prywatnymi i pozarządowymi.
- Wzmacnianie więzi międzyludzkich i międzypokoleniowych.
- Świadczenia edukacji zdrowotnej, promowanie zdrowego stylu życia, organizowanie akcji krwiodawstwa , szukanie dawców szpiku kostnego.
- Realizacja innych zadań wynikających z odrębnych przepisów.
Majątek i dochody Fundacji
§ 11
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 400 zł [czterysta złotych] wpłaconej przez fundatorów oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 12
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji.
§ 13
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkodawców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili złożenia tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
- Dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji.
§ 14
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 15
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe według zasad obowiązujących osoby prawne.
§ 16
Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań finansowych Fundacji w stosunku do członków organów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa albo są związani tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanymi dalej „osobami bliskimi”.
§ 17
Zabrania się przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferowanych warunkach.
§ 18
Zabrania się wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.
Zarząd Fundacji
§ 19
- Władzę w Fundacji sprawuje Zarząd Fundacji.
- Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż pięciu osób powoływanych przez Fundatorów.
- Zarząd wybiera ze swego grona prezesa oraz członków zarządu. Zarząd może powołać ze swego grona wiceprezesa oraz skarbnika.
- Fundatorzy mogą zasiadać w Zarządzie Fundacji.
- Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji przez Fundatorów w drodze uchwały podjętej jednogłośnie.
- Członkiem Zarządu może być osoba, która nie była skazana za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe
§ 20
- Zarząd Fundacji zbiera się przynajmniej dwa razy w roku.Zarząd Fundacji zwołuje Prezes z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zarządu - konieczne jest poinformowanie wszystkich członków Zarządu przynajmniej z czternastodniowym wyprzedzeniem.
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
- Zarząd co roku zobowiązany jest przygotować sprawozdanie z działalności Fundacji oraz sprawozdanie finansowe i przedłożyć je Fundatorom.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
§ 21
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- uchwalanie regulaminów,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach dotyczących działalności Fundacji, w tym w sprawie połączenia z inną Fundacją oraz likwidacją Fundacji,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- zmiana statutu Fundacji,
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór nad działalnością Fundacji.
Komisja Rewizyjna
§ 22
Kontrolę w Fundacji sprawuje Komisja Rewizyjna powoływana przez Fundatorów składająca się z trzech osób.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu ani pozostawać w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
3. Członkiem Komisji Rewizyjnej może być osoba, która nie była skazana za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
4. Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę wewnętrzną w Fundacji oraz kontrolowanie prawidłowego gospodarowania majątkiem i dochodami Fundacji.
Sposób reprezentacji
§ 23
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważniony jest każdy członek Zarządu samodzielnie.
Zmiana statutu
§ 24
- Zmiana statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celu Fundacji.
- Zmiany w statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji na wniosek któregoś z jego członków lub wniosek Fundatora.
- Zmiany mogą być dokonywane w każdym czasie.
Połączenie z inną fundacją
§ 25
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 26
Decyzję o połączeniu z inną fundacją podejmuje Zarząd Fundacji.
Likwidacja fundacji
§ 27
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd Fundacji.
§ 28
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.
Postanowienia końcowe
§ 29
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd.
Suwałki dnia 08.04.2016 r.
Fundacja Promyk
ul.1 Maja 17b m.16
tel. 881 511 031
KRS 0000373528
NIP 8442338823
REGON 200410625
Zarząd Fundacji:
Maria Sienkiewicz - prezes
Członkowie zarządu:
Ewa Gawęcka
Agnieszka Kędzior
Izabela Biel
Marzena Wiśniowska